3 manieren om je gespannen kind te helpen

Buikpijn, niet naar school willen, onzekere uitspraken… Allemaal manieren waarop je kind stress kan laten zien, bijvoorbeeld voor een toets op school.
Met deze drie manieren kun je je kind helpen met de spanning om te gaan:

1. Erken het gevoel van je kind
Als ouder hebben we weleens de neiging om dingen weg te wuiven of te bagatelliseren. ‘Joh, het komt echt wel goed.’
Dat kan waar zijn, maar je kind voelt zich hiermee niet geholpen. Probeer juist eens stil te staan bij zijn gevoel van spanning en faalangst en dit aandacht te geven. Waar in zijn/haar lichaam voelt je kind die angst en op welke momenten vooral? Door hier ruimte voor te geven, kan het daarna makkelijker zakken.

2. Diep ademhalen
Angst geeft bij iedereen een stressreactie in je lichaam, ook bij kinderen. Denk aan: klamme handen, een knoop in je maag, zweten. Om deze stressreacties te verkleinen, helpt het om diep en rustig in en uit te ademen. Doe het aan je kind voor. Voel samen met je hand op je buik hoe de adem je buik naar voren duwt en hoe het weer inzakt. Dit kun je je kind ook als tip geven om bijvoorbeeld vóór of tijdens die spannende toets zelf te doen. Een fijne manier om jezelf meer tot rust te brengen, die je altijd tot je beschikking hebt!

3. Bedenk een helpende gedachte
Spanning wordt vaak voor een belangrijk deel veroorzaakt door een negatieve gedachte over de situatie. Zoals: ‘de toets wordt vast heel moeilijk’ of ‘ik denk dat ik niet alles meer weet.’ Deze gedachten laten de spanning oplopen en zorgen voor zenuwachtige gevoelens.
Vraag je kind eens naar zijn of haar gedachten over de situatie, zodat jullie samen de belemmerende gedachte kunnen achterhalen. En bedenk daarna ook wat voor positievere gedachte hij/zij kan gebruiken als tegenhanger. Zoals: ‘ik doe mijn best, meer hoef ik niet te doen’ of ‘ik heb het goed geleerd, ik vertrouw erop dat ik het straks nog weet.’