3 ideeën voor ontspanning in een drukke tijd

We zitten weer middenin de drukke november- en december-periode. Merk jij het al thuis, de oplopende spanning en hyperactiviteit bij je kind? Of juist de vermoeidheid, rondom de Sinterklaas-voorpret?

Dan heb je vast iets aan deze drie tips voor meer ontspanning en rust:

  1. Lekker naar buiten!
    Buitenlucht en beweging kalmeert lichaam en hoofd. Laat je kinderen lekker de spanning wegrennen of eruit fietsen. Rommel wat aan met stokken of hutten bouwen en laat hun hoofden maar goed leeg waaien. Bijkomend voordeel: ook goed voor jezelf 😉

  2. Zorg voor waar dat kan voor rustige weken. Misschien nu maar even wat minder speelafspraken en uitstapjes, als je merkt dat je kind snel overprikkeld is.
    Creëer een rustmoment door uit school een lekker hoekje voor je kind te maken. Stapel kussens op de grond, of met een deken op de bank en pak een (voorlees)boek. Gewoon samen zijn en je verliezen in een andere wereld. Lukt het praktisch niet om zelf aan je kind voor te lezen? Zet je een luisterboek voor je kind aan. Er zijn er genoeg te vinden voor allerlei leeftijden, bijvoorbeeld in de app van de online bibliotheek.

  3. Water werkt ontspannend. Je denkt er niet snel aan in dit seizoen, maar het gevoel van water is voor veel kinderen enorm rustgevend. Ook in de herfst is dit prima te doen, bijvoorbeeld door een kinderbadje of grote teil op handdoeken in een geschikte kamer te vullen met lekker warm water. Plastic dieren, duplo of andere geschikte materialen erbij en spelen maar.
    Bij oudere kinderen kan douchen heel fijn zijn om te rust te komen. Waarom niet, om 16.00 uur lekker onder de warme straal? Heerlijk om bij te komen van een schooldag en spanning of vermoeidheid weg te spoelen.

En tot slot: vergeet ook jezelf niet. Hoe meer ontspannen jij als ouder kunt blijven, hoe makkelijker het is om de sfeer in huis ook zo te houden. Maak dus ook gerust een lijstje van drie ontspannen dingen voor jezelf!